Wees oplichters een stapje voor …

Als ondernemer zijn uw gegevens of die van uw vennootschap wijdverspreid. Via een simpele zoekopdracht op Internet zijn deze contactgegevens zomaar te raadplegen. Dit zorgt ervoor dat u een groter risico loopt om in het vizier van allerhande fraudeurs en oplichters terecht te komen. Geen nood, met een dosis gezond verstand en een beetje alertheid kunt u het risico tot een minimum herleiden. Wij zetten u alvast op goede weg.

1. Veel voorkomende vormen van fraude en oplichting

1.1 Nigeriaanse fraude/419-fraude

Voorbeeld

U krijgt een mail van iemand die zich voorstelt als een prins of hoogwaardigheidsbekleder uit een exotisch land. De persoon in kwestie zou een fortuin geërfd hebben maar beschikt over onvoldoende liquide middelen om de successierechten te betalen. De vraag is simpel: kunt u wat geld voorschieten zodat de het fortuin ‘vrijgekocht’ kan worden? In ruil zal u een veelvoud van uw voorschot ontvangen.

Mechanisme

Het mechanisme is duidelijk. De zogenaamde prins bestaat niet, het fortuin evenmin. De oplichter is enkel uit op het voorschot dat u betaalt.

De fraudeur stuurt deze mail naar honderdduizenden e-mailadressen. Indien slechts enkele personen in de val trappen brengt dit toch nog steeds een aardige duit op.

De variaties op dit thema zijn eindeloos. Het komt er telkens op neer dat u een irrealistisch voorstel wordt gedaan waarmee u zogenaamd fortuinen kunt verdienen. Vooraleer u het fortuin kunt ontvangen dient u zelf eerst geld in te brengen.

Dit soort fraude wordt Nigeriaanse fraude genoemd omdat de oorsprong van deze fraude zich in Nigeria bevindt. “419” verwijst naar het artikel in het Nigeriaanse strafwetboek die dit soort fraude verbiedt.

1.2 Phishing

Voorbeelden

U krijgt een mail van een bankinstelling met het verzoek uw gegevens aan te passen. In de mail staat een link waarmee u naar de site wordt geleid waarop u de gegevens moet aanpassen.

U ontvangt een mail van Facebook, Ebay, … met het verzoek u account te hernieuwen of gegevens aan te vullen. In de mail zit een bijhorende link naar de desbetreffende site.

U ontvangt een mail waarin staat dat u een loterij heeft gewonnen. Of u zo vriendelijk zou willen zijn om contact op te nemen of enkele gegevens door te spelen zodat het geld overgemaakt kan worden?

Mechanisme

De mail is afkomstig van oplichters die zich uitgeven voor een bank, Facebook, Ebay, … . De bijhorende link waarop u klikt verbindt u met een site die heel erg lijkt op de officiële site. U vult dus al uw gegevens in op een site die toebehoort aan de oplichters. Op deze manier ‘vist’ men naar informatie. Het is hen vooral te doen om gegevens van bankrekeningen en creditkaarten. Ook persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden of adresgegevens kunnen in een later stadium voor malafide doeleinden worden gebruikt.

Phishing is slechts de eerste stap in een langer proces. Nadat u bepaalde gegevens zijn ontfutseld zal men deze gebruiken in uw nadeel. Er wordt geshopt met uw kredietkaartgegevens, er worden kredietrekeningen geopend op uw naam, … .

In het geval van de loterij-mail kan het ook gebeuren dat men u na het overmaken van de gegevens om een voorschot vraagt. Dit zouden zogenaamde kosten zijn om het gewonnen bedrag vrij te geven. Hierbij wordt phishing dus gecombineerd met Nigeriaanse fraude.

1.3 Aqcuisitiefraude of advertentiefraude

Voorbeeld

U ontvangt een voorstel van een online bedrijvengids om te adverteren. U hoeft het voorstel enkel te ondertekenen en terug te faxen of te mailen. De bedrijvengids heeft een vlot klinkende naam, komt u bekend voor en u tekent het document.

Nadien blijkt dat de bedrijvengids een slecht onderhouden en vrijwel niet bezochte site is die een naam heeft die lijkt op een bekende bedrijvengids. Daarvoor betaalt u enkele honderden tot duizenden euro’s per jaar.

Het contract verbreken is niet zo makkelijk, want volgens de kleine lettertjes bent u een verbintenis van enkele jaren aangegaan. Het contract opzeggen kost u een fortuin.

Mechanisme

Het voorstel tot adverteren wordt naar zoveel mogelijk potentiële klanten verstuurd. De oplichting is reeds succesvol als enkele van deze klanten een contract tekenen.

Deze vorm van fraude verschilt van de vorige doordat ze een ogenschijnlijk legaal karakter heeft. De opgelichte partij heeft namelijk een contract getekend en de oplichters deinzen er niet voor terug om bij niet-betaling te dreigen de contractant voor de rechter te dagen. Meestal zullen ze een zogenaamde minnelijke schikking voorstellen waarbij u toch voor een jaar dient te betalen.

Ga hier echter nooit op in. Betaal nooit, ga niet in op minnelijke schikkingen, protesteer de factuur, licht de FOD Economie in en leg eventueel klacht neer bij de politie.

2. Hoe fraude herkennen?

Hoe kunt u nu precies fraude herkennen? In veel gevallen is dit niet zo moeilijk. Wij zetten de voornaamste aandachtspunten op een rijtje:

– Te mooi om waar te zijn: Indien u een voorstel krijgt dat te mooi is om waar te zijn dient er een belletje af te gaan. There’s no such thing as a free lunch.

– Onbekende afzenders: u krijgt een mail van een zogenaamde loterij waaraan u nooit heeft deelgenomen? U krijgt een mail van een bank waar u geen rekening heeft? Dan is het duidelijk dat er oplichters aan het werk zijn. Ga nooit in op dergelijke mails.

– Internet & bankinstellingen:

– Banken zullen u nooit om persoonlijke gegevens of wachtwoorden vragen via e-mail, noch zullen ze een link in hun bericht plaatsen waarop u zaken in dient te vullen. Ga dus nooit in op dergelijke vragen.
– Een beveiligde verbinding (voor onder meer online banking) begint met ‘https://’. Indien u om confidentiële gegevens wordt gevraagd en u surft niet met een beveiligde verbinding kunt u de website beter verlaten.
– Verstuur nooit uw kredietkaartnummer via e-mail.

– Taalgebruik: Oplichters staan niet meteen bekend om hun grondige taalkennis. Een site of mail vol taalfouten is meestal voldoende om conclusies te trekken.

– Lay-out: een mail, brief of site van een oplichter is zoals de Louis Vuitton handtassen die u op vakantie in Turkije kunt kopen: zien er vanop een afstand uit als echt, maar een kijkje van dichterbij maakt meestal meteen duidelijk dat er vervalsers aan het werk zijn. Let vooral op volgende elementen:
– Logo’s
– Kleuren
– Beschikbare gegevens: worden er contactgegevens vermeld zoals een adres of
telefoonnummer?

– Western Union: dient u betalingen uit te voeren via Western Union? Opnieuw is dit voldoende om uw conclusies te trekken.