Online fraude en phishing: laat u niet vangen

De laatste maanden zien we steeds meer online fraudepogingen voorbij komen die gebruik maken van de wildgroei aan premies en subsidies om slachtoffers te maken. Ze maken melding van meestal bestaande premies om mensen gegevens of geld te ontfutselen.

Ontvangt u een e-mail met de melding dat u een premie kan aanvragen, maar twijfelt u aan de echtheid?  Volg onze 3 tips:

1. Check het afzendadres

E-mailadressen van de FOD Financiën eindigen altijd op de domeinnaam ” @minfin.fed.be “. Eindigt het adres van de afzender op een andere domeinnaam, dan kan is de kans groot dat de mail vals is.

Opgepast:

  • Oplichters zijn inventief. Soms creëren ze een domeinnaam die vrijwel identiek is.
  • De domeinnaam kan gemaskeerd worden, dit biedt geen absolute zekerheid.

2. Check de inhoud

Check de premie of subsidie waarvan sprake is met de afgekondigde maatregelen. Bekijk de site van de officiële overheidsinstanties (zoals www.vlaio.be) en ga na welke premies bestaan en hoe deze worden uitbetaald.

Een voorbeeld: we hebben de laatste weken al enkele keren een phishing-mail voorbij zien komen waarin sprake is van een compensatie voor gas en elektriciteit.
In het voorjaar heeft de overheid inderdaad dergelijke premie uitbetaald aan heel wat mensen. Volgens de mail van de oplichters dient de premie wel aangevraagd te worden via een website. Dit is niet correct, de uitkering gebeurde via de instantie die de werkloosheidsuitkeringen uitbetaalde.

Toets de inhoud van mails dus altijd af aan officiële gegevens.

3. Geef geen bankgegevens

Krijgt u de vraag uw bankkaart en kaartlezer bij de hand te houden, dan is er zeker iets niet pluis.
Voor geen enkele aanvraag is het nodig om in te loggen op de eigen bankomgeving. Verwijder dergelijke mails, ga er zeker niet op in.